6 ژانویه 2023- عوامل خطر اصلی شناخته شده ی دیابت نوع 2 شامل: اضافه وزن، رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی، سن، سابقه خانوادگی و برخی عوامل دیگر هستند، اما آیا صدای ترافیک نیز می تواند یکی  از این عوامل باشد؟ مطالعه ی اخیراً منتشر شده در مجلهEnvironmental Research  است، توسط محققین دانمارکی نشان می دهد که صدای ترافیک نیز در واقع یک عامل خطر برای دیابت است.

این مطالعه بر اساس اطلاعات گردآوری شده از پرسشنامه‌هایی انجام شد که بین فوریه تا آوریل 2010 و فوریه تا آوریل 2013 توسط افراد 16 ساله و بالاتر ساکن دانمارک تکمیل شده بودند. محققان به طور تصادفی 286151 نفر را انتخاب کردند و تا سال 2017 آنها را دنبال نمودند. در این پرسشنامه ها عواملی مانند رژیم غذایی، سیگار و مصرف الکل، شاخص توده بدنی(BMI) و فعالیت بدنی بررسی شده بود. محققان همچنین اطلاعاتی در مورد تحصیلات، درآمد، شغل، کشور مبدأ و وضعیت تأهل (زندگی مشترک) جمع آوری کردند. آدرس‌های سکونت پاسخ دهندگان نیز شناسایی شد و بر اساس این آدرس‌ها، محققان سر و صدای جاده‌ها و راه‌آهن‌ها را در خانه‌هایی که در معرض بیشترین و کمترین صدای ترافیکی قرار داشتند، محاسبه کردند.

از میان این افراد، محققان 7574 مورد دیابت نوع 2را شناسایی کردند. بر اساس تاریخچه آدرس محل سکونت آنها، محققان سپس «میانگین وزنی سر و صدای جاده و راه آهن را در طی ده سال» محاسبه کردند. بالاترین مساحت نمای مسکونی برای قرار گرفتن در معرض سر و صدای ترافیک محیط بیرونLdenMax  و کمترین  LdenMin نام گذاری شد. محققان گفتند: هدف اصلی ما بررسی ارتباط بین سر و صدای جاده و راه‌آهن در بیشترین و کمترین میزان در معرض دید بودن نماهای مسکونی و خطر بروز دیابت نوع 2 در یک گروه دانمارکی مبتنی بر پرسشنامه بود.

سروصدای ترافیک با خطر دیابت نوع 2 مرتبط است

محققان به این نتیجه رسیدند که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض سر و صدای ترافیک جاده‌ای نه تنها با دیابت نوع 2 مرتبط است، بلکه در هنگام محاسبه اثرات صدا بر سلامتی، باید ابتلا به دیابت نوع 2 نیز در نظر گرفته شود. هر دو نمای مسکونی LdenMax و LdenMin با خطر بروزبالاتر دیابت نوع 2 همراه بودند. با این حال، قوی ترین ارتباط در گروه LdenMin مشاهده شد. به عبارت دیگرسر و صدای ترافیک جاده در حداقل نمای مسکونی با دیابت نوع 2 ارتباط قوی تری داشت که متناقض به نظر می رسد.

برای توضیح این یافته، محققان این نظریه را مطرح کردند که «بیشتر مطالعات روی صدا و دیابت تجزیه و تحلیل‌هایی را بر اساس تخمین‌های نویز در نمای مسکونی انجام داده‌اند. با این حال، از آنجایی که تأثیر سر و صدا بر خواب یک مکانیسم اصلی در ارتباط بین سر و صدا ودیابت نوع 2 می باشد،اعتقاد بر این است که قرار گرفتن در معرض سر و صدا در نمای مسکونی با کمترین میزان نوردهی ممکن است خطر ابتلا بهدیابت نوع 2را نیز افزایش دهد، زیرا افراد اغلب ترجیح می دهند اتاق خواب خود را دور از خیابان های پر سر و صدا قرار دهند.

این یافته به محققان کمک کرد تا به این سوال بزرگتر پاسخ دهند که چرا سر و صدای ترافیک در وهله اول باعث ایجاد دیابت می شود. آنها در پاسخ به این سوال گفتند: اثر خطرناک سر و صدا بردیابت نوع 2عمدتاً از طریق اختلال در خواب رخ می دهد. به عبارت دیگر، به نظر می رسد تأثیر مضر صدا بر خواب، عامل اصلی در ارتباط بین صدا و دیابت باشد. این نتیجه گیری با مطالعات قبلی که به این نتیجه رسیده بودند که خواب ضعیف با مقاومت به انسولین، پیش دیابت، دیابت و تحمل گلوکز مرتبط است، مطابقت دارد. برای مثال، آزمایش‌ها تأیید کرده‌اند که اگر برنامه خواب داوطلبان سالم بطور مداوم بهم بریزد و خواب مناسبی نداشته باشند، حساسیت به انسولین و تحمل گلوکز در آنها کاهش می‌یابد.

از نظر فنی، نویسندگان مطالعه توضیح دادند که شنیدن سر و صدا "به دنبال برانگیختگی سیستم عصبی خودمختار و محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال، منجر به ترشح هورمون های استرس می شود." علاوه بر این، آنها گفتند: "صدای ترافیک در طول شب می تواند کیفیت و مدت خواب را کاهش دهد" و "خواب ضعیف با التهاب درجه ی پایین، کاهش حساسیت به انسولین و اختلال در تنظیم گلوکز، که همه ویژگی های بالینی اصلیدیابت نوع 2هستند، مرتبط است." در نهایت، آنها اشاره کردند که از قبل مشخص شده است که سروصدای ترافیک با کم تحرکی و چاقی، دو عامل خطر کلاسیک دیابت مرتبط است.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2023/01/06/can-traffic-noise-trigger-diabetes/